Интервю Личности

Министърът на бранша и експертът в диалога

Марияна Николова доказа за първите си 100 управленски дни в туризма, че може да работи бързо, точно и смело. И продължава по този път напред.

Марияна Николова направи летящ старт в туризма след поне две десетилетия стаж в държавната администрация почти на първа линия. Една медия я нарече „многомашинничка“ вероятно защото върху крехките й плещи на вицепремиер вече лежаха „китове“ като икономиката, демографията, дори киберсигурността на държавата. Държи на диалога, но отстоява позиция в търсенето на работещи решения за сектора, за икономиката и преди всичко за хората. Особено в днешната безпрецедентна ситуация. За нея е важно всеки да усети, че не е сам в трудностите и може да разчита на подкрепата на държавата.

Самата тя подминава квалификациите хладнокръвно и като експрес се спира само там, където наистина има нужда от незабавно действие. Нейната свръхактивна и подредена зодия „Дева“ й дава голяма начална скорост, а опитът й в ловната дружинка – точен прицел. И ако не беше драмата с COVID кризата, която мнозина посрещнаха с голи ръце, е трудно да си представим докъде щеше да стигне секторът, който бе сред най-силните писти за формиране на брутен вътрешен продукт в България. 

Беше, но Марияна Николова не приема това минало време. За първите си 100 дни на доверие тя натрупа десетки срещи с бизнеса, дипломати, колеги от близки и по-далечни страни. „Аз съм министър на бранша“, казва често министърът на най-ощетената индустрия и това съвсем не е мнение без покритие или просто самохвалство. Защото пощата и телефонът й (достъпен впрочем за всички) са „загрели“ до червено от искания за разговори, промени, нови събития.

За много кратко време вицепремиерът доказа, че може да превърти машината и да даде увереност на колегите от отрасъла, на потребителите на туристически услуги, на партньорите от други икономически направления, администрации, неправителствения сектор.  Министърът на туризма изобщо не си бърка в торбата за думи. Тя веднага вади точния отговор заедно с аргументите. Като истински юрист знае къде е слабото място, за да го превърне от минус в плюс, а от кризата – нова възможност за гъвкаво и полезно действие. Обаче не размахва вицепремиерската „палка“ като спасителна вълшебна пръчица, а използва докрай възможностите на неусвоените резерви, помагайки да се отключат онези резета, които са били излишно затръшнати от други хора.

За броени седмици благодарение на нейния работохолизъм и настойчивост ДДС падна до 9 на сто за заведенията, а мярката в помощ на бизнеса 60:40 срещу COVID беше трансформирана за туризма до 80:20 и ще е с удължен срок до пролетта на 2021 г. На упоритостта й се дължи до голяма степен и одобрението за държавната помощ за лицензираните авиопревозвачи, осъществяващи туристически чартъри до България, за да получават по 35 евро за всяка седалка през тази и следващата година. 

Марияна Николова
Вицепремиер и министър на туризма

Заедно с екипа на Министерството на туризма тя отвори нова мярка в  Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ и намери 10 млн. лв. като глътка въздух за туроператори и турагенти, притиснати от световната COVID пандемия. После изстиска максимално сроковете за кандидатстване и пак според нормативните рамки премахна участието на посредници и консултанти. Търсенето на още допълнителни средства от бюджета и евромеханизмите продължава с нейно пряко наблюдение. 

Тя е сред най-активните пропагандатори на мерките на правителството за строг санитарно-хигиенен контрол срещу настъплението на COVID-19. Под активното й ръководство бяха внедрени крути стъпки за дейността на местата за настаняване и развлечение, за да се предпазят персоналът и гостите на всички обекти от системата. Марияна Николова беше на първа линия и направи внезапни проверки на всички места в страната, които посети по друг повод, за да се убеди как работи превенцията и не откри нарушения. Голямата цел е отново да се спечели доверието на туриста.

Не спира и диалогът й с най-тежката машина – финансовите институции, които според нея могат да помогнат съществено на бизнеса за разсрочване, предоговаряне и гарантиране на кредитите, в които той е затънал заради блокирания туризъм. 

Отново пак Марияна Николова подаде ръка на професиите в сектора, които кризата буквално смачка. 3 млн. лв. са насочени към екскурзоводи и планински водачи, за да покрият най-спешните щети. Самите гидове проговориха в 20 видеоклипа за малко познати туристически обекти у нас и чрез техните думи не само опознаваме страната си, но и техните лица. А за много чужденци те са именно лицата на България. 

Марияна Николова е 100-процентова биткаджийка – за истината и справедливостта. Когато някой говори лъжи за туризма или се опитва да я шантажира, настава нейното време. Тя може и да повиши леко глас в името на истината, но ще докаже на опонента си истината.

„Само заедно можем да намерим решенията. Ние не заставаме един срещу друг, не сме от двете страни на барикадата. Заедно трябва да работим за имиджа на България!“, казва в такива случаи шефката на туризма. Защото за нея всяко нагнетяване на напрежението е загуба на време. Който познава отблизо работата й, знае, че при възникнал казус тя реагира на секундата и не отлага днешните задачи за утре. Следват насрочени срещи, предложения за търсене на изход, проекти.

По всичко личи това е разковничето за факта, че браншът припозна своя министър и макар и многолюден, за първи път от години сега изглежда единен. Може някой да каже, че стопанка със силна ръка се е развъртяла и оправила къщичката на туризма. Не. Стройната и стегната фигура на министър Марияна Николова не навява силови асоциации. Тя е контактна и отзивчива и именно диалогът е нейният ключ към решаването на проблемите.

А те не са малко и световната криза не дава признаци да се укротява. Министърът на бранша обаче не дава признаци да развява бялото знаме. „Защото България има много какво да покаже на своите и чуждите туристи през четирите сезона – и природа, и история, и култура, и конкурентна балнеология, и много прекрасна кухня с чудесни вина, и голф, и ловни турове, и конгресни събития, и още, и още. Грехота е очите на света да останат затворени за това разнообразие. Ние сме отговорни с модерна антикризисна реклама и със силно присъствие в социалните медии да кажем високо и в един глас: България ви предлага безопасно и интересно пребиваване. Не се бавете да го преживеете!“, категорична е енергичната Дева начело на туризма. 

Битката за истината за нея просто продължава.