Bgtourism.bg    Spatourism.bg    Jobs.bgtourism.bg    Destinations.bg
Интервю Личности

Лъчезар Тодоров – изпълнителен директор „Тера Тур Сервиз” ЕООД

Нашите хотели утвърждават дестинация България на световната карта на туризма

Г-н Тодоров, благодаря за този разговор! Разкажете ни накратко кога и как започна Вашата кариера в туризма, както и кои са емблематичните места, където сте работил преди да заемете длъжността изпълнителен директор на „Тера Тур Сервиз“ ЕООД – дружество, което концентрира интересите си в областта на инвестиране, изграждане и експлоатация на недвижимост и значими туристически обекти на територията на България.

– След 10 години в Карлсън Вагонли Травъл се присъединих към екипа на Агрохолд и заедно поставихме основите на “Teра Тур Сервиз” ЕООД, а именно най -голямата компания в холдинга по стойност на активите и оборот, която концентрира инвестициите в туризма в България. Компанията започва дейността си в хотелиерския бизнес през 2000 г., а към днешна дата е една от значимите в този бранш в страната. Хотелите са 8 на брой с общо над 2 300 стаи и апартаменти,  вариращи от 3 до 5 звезди, оперирани от международни брандове.

През годините рализирахме успешно два проекта в областта на недвижимите имоти (апартаменти и вили), голф-комплекс, работим съвместно с държавата в няколко ловни стопанства и с Община Правец в управлението на спортния комплекс в града.

– Работещите в туристическия бранш и потребителите очакват с голям интерес какъв ще е отговорът на въпроса как ще продължат своето развитие хотелите Ви, което досега посрещаха гости под бранда RIU. През август Вашата компания официално обяви, че преустановява досегашното си сътрудничество с RIU SA II. Партньорството в Riu Helios Bay, Riu Helios, Riu Helios Paradise и Riu Palace Sunny Beach ще продължи до края на 2022 г.,  а в SUNEO Helios Beach, а в Riu Pravets Resort- до края на 2021 г.  Представете ни концепцията за хотелите след 1 януари 2022 г.

– Партньорството на „Тера Тур Сервиз“ ЕООД и RIU SA II доведе до стабилното присъствие на марката в България. Изминалите двадесет години ще останат като добър пример в туризма на страната ни за стабилни бизнес отношения. Прилагането на добри практики и процедури от верига с опит и хотели по целия свят положи основи на устойчивия ваканционен туризъм. След 20 годишно ползотворно и за двете страни партньорство решихме, че е време да потърсим нови хоризонти.

През 2022 г. SUNEO Helios Beach ще продължи да оперира под същия бранд на световния туроператор TUI, а от януари Pravets Resort ще работи самостоятелно до дългоочаквания планиран ремонт, който ще започне по-късно през 2022 г.

Преговаряме усилено с различни потенциални партньори до намиране на най-подходящия бранд за всеки един от хотелите. Към този момент водим разговори с няколко международни вериги, отличаващи се с безупречно качество на обслужването. Привличането им неминуемо ще допринесе не само за продукта, предлаган от хотелите на „Тера Тур Сервиз“ ЕООД,  но и за утвърждаване на дестинация България на световната туристическа карта.

Най-новата гордост на Вашата компания е 5-звездният Hyatt Regency Sofia, който отвори врати в сърцето на столицата преди малко повече от година. Вие имате богат опит при управлението на хотели с високо качество. Днес кое е по-трудно – да намерите висококачествен персонал или гости, които търсят висококачествен продукт?

– Не смятам, че пандемията от COVID-19 намали желанието на гостите за високо качество. Сигурен съм, че когато пътуванията и в частност – международните, възстановят пълния си потенциал, ще посрещнем същия и дори по-голям брой гости от 2019 г.

Високото качество не винаги е свързано с високи цени, така че и днес, дори при обективно подтиснатото търсене, хотелът вече има своите верни клиенти. Те правят своя избор от предложенията на нашия италиански шеф Сами Флавио в Revolutionary Dining Room и от авторските коктейли в The Scene Rooftop Bar. Безкрайните възможности на модерния конферентен център са предпоставка за домакинство на голям брой от най-актуалните събития, случващи се в столицата в момента.

– През последната година в столицата отвориха врати нови 4 и 5-звездни хотели. Значително се увеличи легловата база и конкуренцията. Назря ли момента, в който столицата да има нови и повече възможности (големи и престижни спортни събития, концерти и др. мероприятия) за привличане на туристи, за да се пълнят обектите?

– Определено повечето хотели дават възможност за организирането на международни събития в голям мащаб и с голям брой посетители. Поставянето на София на европейската карта на събитията обаче може да се случи само при отлична координация на частен, общински и държавен интерес. От посрещането на летище София, провеждане на събитието в НДК и другите големи събитийни центрове до отварянето на вратата на луксозната хотелска стая след вечерята в модерния ресторант на хотела – събитието трябва да носи у госта усещане за уникалност, което ще го накара да посети страната ни отново и този път със семейството си. Имаме възможността да покажем на международните организации и компании преимуществата на София като конгресен център както и симбиозата между традиция, история и модерни технологии, вкусна храна с модерен прочит, но с чисти местни продукти. Всичко това, разбира се, може да се случи само с пълната подкрепа на община София.

– Коронавирусът нанесе огромни загуби на туристическата индустрия в цял свят – анулирани полети и резервации, отменени събития, загуба на пресонал, допълнителни разходи за хигиена и много други. Какво показват Вашите разчети за последните две години? Как Ковид-19 се отрази на компанията, която представлявате?

– Тежко. Спад в оборота от над 60% през 2020 г. и реализиране на тежки финансови загуби. Значително подобрение отчитаме за 2021 г., но все още твърде далеч от резултатите от 2019 г. и тогавашните ни предвиждания за настоящата година. С помощта на банките, които ни подкрепят, на натрупаните резерви и доверието на собственика на компанията продължаваме да развиваме съществуващите проекти. Нещото, с което се гордеем най-много е, че успяхме да запазим голяма част от персонала и заедно да продължим напред.

– Вашите хотели бяха сред пионерите при налагането на противоепидемичните мерки в България още в началото на коронавируса. Как Вие достигнахте до мерките, които да запазят здравето на персонала и на гостите Ви. И днес може ли да кажете, че те бяха най-удачните?

– За щастие ние получихме много бързо достъп до Ковид протоколите и на двете вериги, които от своя страна ги създават на базата на международен и дълъг опит. Сравнявайки ги ние открихме, че освен да се припокриват в голямата си част те са и същевременно адекватни и много удачни. Благодарение на мерките и тази година летния сезон беше успешен и с отлична заетост макар и твърде кратък като продължителност.

– Каква е Вашата прогноза за 2022 г. и кога очаквате туристическата индустрия да се възстанови от световната пандемия? 

– Макар и ранните записвания за сезон 2022 да са доста оптимистични по отношение на нашите хотели, очаквам консервативен ръст спрямо 2021 г. и резултати все още с 10 до 20% по-ниски от 2019 г. Пълно възстановяване до предкризисни нива планираме през 2023 г.

Разговаря Руслан Йорданов

Сподели публикацията