Резултатите на българския туризъм с ежегодни стабилни ръстове от създаването на самостоятелно Министерство на туризма през ноември 2014 г. доказаха безапелационно решението на правителството на премиера Бойко Борисов да открои важността на отрасъла за икономиката на България. Още тогава усилията на министър Николина Ангелкова бяха насочени към утвърждаването на България като целогодишна туристическа дестинация от висок клас, тя и екипът й се фокусира върху развитието на специализираните видове туризъм, повишаване качеството на националния туристически продукт и неговата конкурентоспособност.
– Две години бяха достатъчни, за да се утвърди страната ни като предпочитана дестинация . Още през 2016 г. България бележеше рекорден ръст по отношение на туристическите посещения . От януари до септември близо 7 млн. чуждестранни туристи бяха посетили страната ни, което е 15% ръст в сравнение с 2015г.
– Правителството на Бойко Борисов се фокусира и върху чуждестранните инвестиции. Световни брандове в сектора започнаха да реализират мащабни инвестиции в страната в последните години – Hyatt, Marriot, „Орбис“, „Интерконтинентал“. Което беше и прякото доказателство за успешните процеси по ребрандирането на дестинация България, като страната ни започна да се възприема като атрактивна и привлекателна за все по-висок клас туристи.
Само за 5 години се обърна трендът и представата за България вече беше не за страна, която предлага евтин туризъм, а като дестинация с качествен продукт и модерна база на конкурентни цени.
– За периода от 2015 до 2019 г. включително националната и европейска статистика показаха 31%ръст на чуждестранните туристи и 34 % на приходите. Тези показатели бяха откроявани като изключително успешни в сравнителните анализи на световните туристически бюлетини
– Самата 2019 година е рекордна за българския туризъм с 9,3 млн чуждестранни туристически посещения в България, над 8 млрд. лв. приходи и над 27 млн. нощувки в местата за настаняване с над 10 легла в страната.
– България влезе силно като партньор на световните и европейски туристически организации, участваше в управленските им органи, световни туроператори насочиха стабилно чартърните си програми към Черно море и зимните ни курорти.
– Министерство на туризма разви платформа за специализиран туризъм в сътрудничество с отрасловите и специализираните организации в туризма. Бяха създадени 9 културно-исторически дестинации, 12 винено-кулинарни дестинации, 7 балнео и спа.
– МТ организира участие и промотиране на дестинация България на 26 международни туристически изложения на целеви и перспективни пазари. Проведе интегрирани комуникационни кампании на 16 целеви пазара, / Германия, Великобритания, Русия, Украйна, Беларус, Молдова, Гърция, Сърбия, Македония, Румъния, Турция, Полша, Чехия, Словакия, Унгария и Франция/ както и кампания в телевизионния и дигитални канали на CNN,National Geographic,Euronews, Travel channel. В BBC кампанията бе за промотиране на възможностите за инвестиции в туризма чрез първото издание на Investing in Tourism Sustainability Conference в Слънчев бряг. Партнирахме и с водещите световни компании ТУИ и Дер Туристик. Чрез тези кампании успяхме да отстоим конкурентна позиция и устойчивост на рекордните резултати от миналата година.
– Министерството на туризма стана първата държавна администрация въвела възможността услугите й да се ползват 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата чрез лицева идентификация. Това бе направено за улеснение на туристическия бизнес и бе въведено много преди необходимостта от спазване на физическа дистанция. За иновацията Министерството на туризма бе отличено в годишните награди на БАИТ в категория „Държавна администрация“.
– През 2019 г. България направи пробив като заслужи доверието на ключов пазар като Германия по линия на здравния туризъм. Със съвместните усилия на министър Ангелкова с БУБСПА и Германо българската индустриална търговска камара страната ни получи зелена светлина за съвместна работа с германските здравни каси, като се подписа споразумение и те се ангажираха да изпращат в България немски граждани, които да ползват услугите на нашите балнео и спа комплекси.
– През 2019 започна да работи Единната система за туристическа информация. Целта на системата е да даде картина на разнообразната туристическа дейност в страната за вземане на обосновани решения в сектора, както и да гарантира прозрачна икономическа среда, поставяйки конкурентоспособността в сектора върху реална основа.
– България бе една от малкото държави, които запазиха имиджа си сред чуждестранните туристи на стабилна и гостоприемна дестинация при световната криза с фалита на най-стария световен туроператор „Томас Кук“. Въпреки големите финансови щети от фалита, в България нямаше картини с изоставени по летищата чуждестранни туристи, каквито се виждаха в много и при това големи туристически държави. Работата на Министерството на туризма и на българските хотелиери по организацията на успешното завършване на почивките на останалите тук туристи бе широко отразена с благодарност в световната преса.
– Въпреки кризата с Томас Кук реалистична беше прогнозата през 2020 г. България да посрешне своя 10 милионен чуждестранен турист. Зима 2019/2020 започна с сериозни и стабилни ръстове. И така до началото на 2020 година, когато целия свят се изправи пред пандемията от COVID 19.
– Веднага след въвеждане на Извънредното положение в страната Министерството на туризма бе готово и предложи 25 мерки, насочени изцяло към туристическия бизнес у нас.
Всички те бяха създадени, след като пандемията от CОVID-19 удари безпрецедентно света и стопира пътуванията.
– Министерството на туризма подготви в помощ на туристическия бранш Препоръки към местата за настаняване за започване на дейност след отмяна на извънредното положение, одобрени от Министерство на здравеопазването. Ефектът от мерките бе демонстриран през лятото – нито един турист- български или чуждестранен не бе заразен в местата за настаняване. Правилата за работа на хотелите и местатата за настаняване продължават действието си важат сега и са идващия зимен сезон.
– Голям пробив с огромните усилия на министър Николина Ангелкова беше одобреният от Европейската комисия механизъм за подкрепа на организирания туризъм в България с 35 евро в чартърите за чуждестранен турист, доведен у нас с туроператор. Това дава гаранция за увеличение на туристите у нас веднага след като отпадне каратнината и станат възможни регулярните пътувания.
– Друга сериозна мярка, която Ангелкова предприе за подкрепа на сектора бяха ваучери за късен летен сезон с фокус върху стимулирането на вътрешния туризъм, както и предоставяне на ваучери за почивка на лицата от първа линия в борбата с коронавируса, които да ползват обекти, вписани в Националния туристически регистър.
– Още в първите месеци на пандемията дойде безспорното международно признание за мерките, които правителството на Бойко Борисов е взела за защита на живота и здравето на туристите. България бе една от първите държави, която получи Safe Travel stamp- свидетелство за безопасност и хигиена от Световния съвет за пътувания и туризъм (WTTC), която дава възможност да се диференцират дестинациите със засилени хигиенни стандарти за пътуване.
– По предложение на Министерството на туризма в Закона за мерките и действията по време на ивънредното положение бе въведена форма за подкрепа на туроператорите. Туроператор, който трябва да възстанови платена сума на турист за пътуване отменено поради извънредното положение може да предложи на туриста ваучер за тази стойност, както и да предложи споразумение на туристически пакет- заместител.
– Една от другите мерки бе удължаване с един месец след отмяната на извънредното положение и на сроковете, определени в Закона за туризма, свързани с права или задължения на лицата и фирмите от бранша. В тази хипотеза се включиха и сроковете за предоставяне на всички видове документи по Закона за туризма и сроковете, свързани с работата на различните специализирани комисии. По време на извънредното положение бяха преустановени проверките на мяст за заявената категория и сертификация. Ако крайният срок на удостоверенията и временните удостоверения за категоризация изтича, той се удължаваше с един месец от отмяната на извънредното положение.
– Дългосрочна мярка, към която се фокусириха усилията на Министерство на туризма бе създаване на Гаранционен фонд. Идеята не беше нова. Още през 2016 г. и в първите месеци на 2017 г. имаше сериозни дебати за такава възможност, но вариантът тогава бе категорично отхвърлен от бранша. С несъстоятелността на туроператора „Томас Кук“ темата отново излезе на дневен ред по предложение на хотелиери, така че работата по гаранционния фонд е започната още преди пандемията.
– За да се справи с кризата и да стимулира вътрешния туризъм Ангелкова обмисли варианти за сериозно намаляване на цените на плажни принадлежности по договорите за стопанисване на ивиците. Туристите се възползваха и от 25 ивици на които съоръженията бяха безплатни, което безспорно съдейства за увеличения интерес на семействата към българските курорти.
– По идея на Ангелкова в началото на юли мярката “60/40 за сектор туризъм стана 80/20. Дадоха се и допълнително по 290 лева на заето лице.